När motivationen sviker

Vi har nog alla någon gång suttit där på häst ryggen helt tomma på hopp och motivation, frågat oss själva gång på gång. Varför gör jag det här? Att åka ut till stallet och rida ett dressyrpass har nog för det flesta någon gång känts jobbigt och man hittar ingen motivation till det, så har det vart för mig flera gånger och under en längre tid!
 
Jag hade under 1 år tid en foderponny, hon var värligt svårriden och jag hade ingen kontroll på henne i stallet hon bara sprang över mig. Det mörka och kalla höst/vinterkvällarna låg motivationen verkligen på noll. Jag gick in med inställningen idag kommer det inte gå bra.. 
 
Har ni dålig motivation till ridningen så har jag några tips!
 
Våga sätta mål
Sätt mål som är realistiska, men samtidigt som du känner att du behöver kämpa lite för. Sätt upp kortsiktiga mål som, "det här ridpasset ska högergaloppen sitta ordentligt när jag avslutar" eller långsiktiga mål tex. "om ett år ska jag ha startat LA med 60%+" Tänk på att du med tiden kan ändra dina mål!
Det finns olika typer av mål som
Resultatmål: jag ska vinna, eller rida på en vis procenten.
Prestationsmål: Jag och min häst ska uttvecklas tillsammans och klara något nytt.
Känslomål: Att du ska hitta en bra känsla i din ridning t.ex.
 
Ta en paus
Visst har du egen häst kan du självklart inte bara låta allt vara och skita i ridningen, men ta en paus. Låt hästen vila någon vecka, strunta i träningarna och tillbringa tid med din häst på marken eller bara ute i skogen. 
Ha för ett tag en mållös riding där du slipper känna att du behöver prestrera.
 
 
Sätt inte för höga krav på dig själv!
Självklart måste du sätta krav på dig själv för att komma någonstans i ridningen. Men var inte hård mot dig själv, var inte självkritisk utan våga ge dig själv beröm!
 
Låt någon annan rida din häst/ponny
Vet att många är anit att sätta upp andra ryttare på sina hästar men tror att de i vissa fall är rädslan se sin häst gå bättre med någon annan. Men det kan va nyttigt att se din häst med en annan ryttare på ryggen. Kolla, lär och ta åt dig vad du kan förbättra!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0